stránka01

Při vyřčení slova franchising (také franšízing) řada lidí rozpačitě přemýšlí, o čem, že je to vlastně řeč. Pro běžného spotřebitele jde o zcela neznámý pojem, ač jeho služeb denně využívá.

Letem světem z historie

Franchising má své kořeny již ve středověku, konkrétně ve Francii. Odtud pojem franchise, což znamená koncese či licence.  První stopy „novodobého“ franchisingu se objevily v roce 1899, kdy Coca-Cola propůjčovala licence na svůj produkt.

Do České republiky se styl tohoto podnikání dostal v roce 1989. V té době však nebyla franchisa dostatečně známá a podnikatelé se kvůli své nedůvěře do licencovaného podnikání nepouštěli. Od té doby se však mnohé změnilo.

V 21. století obliba franchisingu stoupá a rozšiřuje se do nejrůznějších odvětví.

Co to tedy franchising je?

Franchising je prakticky pronájem práv k podnikání, kdy jedna strana poskytuje licenci a zaběhnutou obchodní značku a druhá strana podle určených pravidel pod touto značkou samostatně podniká.

Světové franšízy:

  • McDonald
  • KFC
  • kanceláře Century 21, Benzina, Shell, Electro World
  • kosmetická společnost Yves Rocher
  • drogerie Teta

Franchising a Česká republika

V České republice stále mezi nejoblíbenější obory franchisingového podnikání patří gastronomie – především rychlá občerstvení, restaurace, kavárny a čajovny. Velkou oblibou se ale začínají těšit i franšízy z oblasti zdravého životního stylu nebo kosmetických salónů. Na franchisové výsluní se dostávají také vzdělávací systémy či franchisy z oblasti péče o seniory, nemocné lidi a děti.

Máte chuť podnikat, ale nevíte v jakém oboru? Franchisa pro Vás může být tou správnou volbou!

Najít v dnešní době díru na trhu je nadlidský výkon. Ale začít podnikat a mít k dispozici ověřenou a funkční značku, je snadnější než si myslíte.

Chtěli byste, aby Vám takovou franchisu poskytla restaurace Potrefená Husa, nebo by se Vám líbilo mít prodejnu s pečenými Fornetti?

Budete vystupovat jejím jménem, plnit standardy uvedené ve franchisingové smlouvě. Musíte dodržovat určitá pravidla, ale jinak je vedení podniku na Vás. Společnost, která Vám licenci poskytne, Vám předá své znalosti, informace a propůjčí značku.

Nic z toho však není zadarmo.

Majetek, který budete využívat v průběhu podnikaní franchisingem, je Váš. Poplatky však platíte za poskytnutí tzv. know-how.

Budoucnost franchising v ČR

Franchising má „našlápnuto“, aby se stal dominující formou maloobchodu. Je téměř jisté, že tento obchodní systém bude stále běžnějším. Podle prognostiků je předpoklad, že právě díky sdílení know-how dojde k celosvětově výraznějšímu vytváření různých obchodních korporací a k většímu propojování obchodních sítí.

Také český trh je již výborně připraven na podobný typ podnikání. A vzhledem k tomu, že je možnost franchisového podnikání ve světě i u nás každý rok oblíbenější, očekává Česká asociace franchisingu velký nárůst i v roce 2014.

Již za první čtvrtletí letošního roku zaznamenala Česká republika dalších 20 nových franchis. V ČR je tedy nyní více než dvě stovky franchisových systémů. A stále se rozšiřuje poptávka po franchisách i mezi samotnými firmami. Od roku 2010 se počet franchisantů takřka zdvojnásobil. Největší zájem o licenci udělenou firmou s již zaběhnutým a vyzkoušeným systémem je v oblasti obchodu.