Současní zaměstnanci přemýšlejí o restartu své kariéry, 41 procent z nich nevylučuje vstup do podnikání, 5 procent to má dokonce už v plánu. Důvodem zvažování startu podnikání je nejčastěji potřeba nezávislosti a větší svobody, uvádí téměř každý druhý zaměstnanec, který o změně přemýšlí. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos*.
„Vstup do podnikání zvažují výrazně častěji zaměstnanci malých firem do zhruba 15 zaměstnanců, vysokoškolsky vzdělaní lidé, pracovníci na nižších a středních vedoucích pozicích a zaměstnanci z Prahy,“ doplňuje Lenka Šilerová, výkonná ředitelka HR & ERM agentury Ipsos, a dodává: „V zaměstnání se lidé mnohdy nedokáží realizovat tak, jak by chtěli. Proto také 60 procent možných budoucích podnikatelů uvažuje o alespoň částečné změně oboru.“
Podobnou situaci před necelými dvěma lety řešili i manželé Soňa a Radek Husákovi, dnešní franšízanti OK POINTu v Brně. Opustili svá předchozí zaměstnání, která je již profesně nikam neposouvala.
Radek, typický úspěšný korporátní manažer s třináctiletou praxí, jeho žena Soňa, právnička působící na Katastru nemovitostí. Radek si uvědomil, že současná pozice ho již nenaplňuje, že je ve společnosti jen jedním číslem v tabulce zaměstnanců. Chtěl něco víc, získat prostor pro samostatnost, proto se začal poohlížet po nových příležitostech na trhu. A přišla možnost otevřít si franšízovovou pobočku OK POINT pod hlavičkou finančně-poradenské společnosti Broker Consulting a retailové banky mBank…
„Dlouhodobě jsem se soukromě zajímal o investování. Možnost věnovat se investicím na profesní úrovni a využít své nabyté zkušenosti, mne zaujala. Pro franchising jsem nadchnul i mou manželku, která se shlédla v možnosti věnovat se realitním službám“ vzpomíná na začátky rodinného podnikání pod záštitou franšízy OK POINT Radek Husák.
Obavy ze vstupu do podnikání mají téměř všichni začínající podnikatelé. Nejvíce se obávají nejistého příjmu, složité administrativy, legislativy a nutnosti získávat klienty na vlastní pěst.
Že je změna profesního života možná, i když máte ze samostatného podnikání obavu, potvrzuje svými slovy jeho žena Soňa, která našla odvahu a nakonec se do podnikání s manželem vrhla: „Neměli jsme s podnikáním žádné zkušenosti, proto jsme se rozhodli pro formu franšízové spolupráce. Přerod zaměstnance v podnikatele není zcela jednoduchý, protože najednou jste na vše sám.
Spolupráce se silným franšízorem nám ukázala směr, kudy se vydat, nastavila pravidla a pomohla nám se všemi zákonnými požadavky,“ připouští spokojená podnikatelka, která doplňuje um jejího muže svými právnickými schopnostmi a přehledem v oboru realit.
Díky své právnické praxi dokáže klientům OK POINTu nabídnout kompletní právní servis včetně kvalitní revize jejich současných smluv. Společně tak klientům pomáhají s financemi, investicemi, bankovními i realitními službami.
Radek Husák k tomu dodává: „OK POINT v Brně na Vídeňské jsme otevírali před rokem a půl a už se blížíme k černým číslům, což byl náš cíl. Dneska už se cítím jako právoplatný podnikatel, který se už zaměstnancem nikdy nestane.“
Stejně jako Husákovi jednoznačně odmítají jakýkoliv krok zpět, také devět z deseti dotázaných podnikatelů návrat do zaměstnání vylučuje.
„Právě strach ze ztráty jistého příjmu trápí zaměstnance při zvažování samostatné výdělečné činnosti nejvíce, uvedlo to 60 procent z nich. Ztráty příjmu se obávají více lidé z větších firem, které mají padesát a více zaměstnanců, a ti, kteří jsou méně spokojeni v současném zaměstnání,“ upřesňuje Lenka Šilerová z agentury Ipsos.
Podle průzkumu pochází 83 procent současných podnikatelů a živnostníků ze zaměstnaneckého poměru. A i v jejich případě byly motivací ke změně touha po nezávislosti, potřeba svobody a flexibility, případně zajímavá životní příležitost.
„Zhruba polovina z nich s podnikáním změnila obor. Co je ale zajímavější, tak drtivá většina, a to celých 90 procent neplánuje návrat zpět do zaměstnaneckého poměru. Tedy podnikání jim pomohlo se plně realizovat,“ vypichuje Šilerová.
To potvrzují i manželé Husákovi. I oni po necelém roce a půl prošli stabilizační fází a jejich OK POINT je již v černých číslech. „Podnikání nás naplňuje. Určitě nám cestu usnadnil franšízový koncept, kdy máme na jedné straně silného a spolehlivého partnera a na druhé dostatek volnosti a příležitostí se realizovat. Návrat do korporátního světa si teď už vůbec nedokážeme představit,“ uzavírá Soňa Husáková.
*Výzkum realizovala společnost Ipsos v listopadu 2018 formou on-line dotazování, N=640 respondentů, ekonomicky aktivní lidé, zaměstnanci a OSVČ / podnikatelé.
…
…
Rádi byste se pustili do podnikání v oboru finančnictví a realit?
Můžete začít podnikat, stejně jako manželé Husákovi!
Pro bližší informace vyplňte formulář a Vaše dotazy budou co nevidět zodpovězeny:
Zdroj: TZ Broker Consulting
O společnosti Broker Consulting
Broker Consulting je jednou z největších poradenských společností na českém a slovenském trhu v oblasti financí a realit. Od roku 1998 získala důvěru více než 600 000 klientů. Poskytuje také služby přes 4 000 firmám. Služby společnosti Broker Consulting poskytuje přibližně 1 500 finančních konzultantů ve více než 100 klientských centrech a kancelářích. Společnost přinesla na český a slovenský trh řadu inovací. Jednalo se například o investice do otevřených podílových fondů se zamykáním zisků nebo unikátní produkty životního dopojištění, které umožňují pojistit smrt a invaliditu za zlomek obvyklých cen. Broker Consulting rovněž ve spolupráci s mBank vytváří síť franšízových poboček pod názvem OK POINT, kterých je aktuálně otevřeno 42. Více na www.bcas.cz a na www.okpointy.cz. Navštivte také náš Facebook a LinkedIN Broker Consulting a Facebook a LinkedIn OK POINTů.
O Ipsos
Ipsos poskytuje komplexní služby v oblasti průzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultační činnosti. Spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 89 zemích. Z Prahy řídí projekty po celém světě, sídlí zde Ipsos Mystery Shopping Global Support Centre a vedení Ipsos Central Europe Cluster (ČR, SR, Maďarsko, Rakousko). Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá know-how divizí specializovaných na výzkumy značky a komunikace, mapování trhu a segmentaci, zákaznickou zkušenost a management, kvalitativní výzkum a výzkum veřejného mínění. Je členem organizací ESOMAR, MSPA, SIMAR a řídí se jejich etickými principy a metodickými pravidly. Více na www.ipsos.cz.