Že pořád nevíte, kdo je franchisor, kdo franšízant?

Jaký je mezi nimi rozdíl a vůbec franchising i s ním spojená franchisingová terminologie je pro Vás stále velkou neznámou? Nezoufejte, člověk se učí celý život a my se Vám pokusíme základní franchisingové pojmy jednoduše vysvětlit.

 

Franšíza, franšízové pojmy, pojmy ve franchisingu - kdo je kdo a co znamenají franchisingové licence, co je franchisingová smlouva apod.

 Připravili jsme pro Vás malý výkladový slovník franchisových pojmů

…ať už máte konečně jasno v tom kdo je kdo a o co vlastně ve franchisingu jde.

Které výrazy správné jsou a kterým se raději vyhnout, jsme rozebírali již dříve (Franchisa, franšíza, frančíza – jak je to správně?), ale co vlastně slova související s franchisingem znamenají?

Když hovořím s běžnými lidmi, vzdělanci i ostřílenými podnikateli, často bývají při použití slova „franšíza“ vyvedeni z míry. Proč? Protože vlastně neví, co je franchising, mnozí výraz už někdy slyšeli, ale nevědí, co vlastně franchisa znamená a přirozenou lidskou vlastností je, že se za neznalost cizích slov stydíme. A abyste se nepříjemné situaci spojené s neznalostí vyhnuli, vysvětlíme Vám v kostce základní franchisingové pojmy.

Krátké zasvěcení do franchisingové „hantýrky“ aneb malý výkladový slovník franchisových pojmů:

  • franchising / franšízing / franšízink – obecně se takto označuje se dlouhodobá smluvní spolupráce mezi nezávislými podnikateli, kde  předmětem spolupráce je“známá značka“, kterou si – jednoduše řečeno – jedna strana od druhé dlouhodě pronajímá

[quote]Franchising je prakticky pronájem práv k podnikání, kdy jedna strana poskytuje licenci a zaběhnutou obchodní značku a druhá strana podle určených pravidel pod touto značkou samostatně podniká.[/quote]

  • na franchisingovém principu podnikají například Mc Donald´s, Shell, OMV, drogerie Teta, lékárny Benu, Naturhouse, kosmetická společnost Yves Rocher aj.
  • franchisový koncept či franchisový systém, běžněji využívaným synonymem je franchisa, nebo počeštěný tvarfranšíza– všechny tyto pojmy vyjadřují jediné: spolupráci dvou subjektů, přičemž jedna ze stran poskytuje práva k podnikání a využívání jeho obchodního jména (již známé značky) a druhá strana má svolení pod hlavičkou této značky podnikat, avšak musí dodržovat stanovená pravidla
  • franchisová licence – je to listina, jakési povolení na podnikání pod známou značkou. Oprávnění k prodeji produktů nebo poskytování služeb v určité oblasti jednou firmou firmě jiné; tato práva k užívání licence jsou předmětem franchisové smlouvy, která musí být sepsána v případě každé franchisové spolupráce
  • poskytovatelem franchisingu (franchisové licence) je franchisor, který poskytuje vlastní obchodní značku a know-how franchisantovi – tedy vykonavateli franchisingu, který podniká pod „pronajatou“ obchodní značkou (viz. příklad níže). Franchisant si pronajímá práva na podnikání od majitele značky, franchisora, na určitou dobu.
  • franchisant zpravidla platí franchisorovi pravidelné franchisové poplatky za využívání licence
  • master franchisant – vstupuje do vztahu mezi franchisorem a franchisantem v případě, že se jedná o mezinárodní franchising koncept. Master franchisant funguje v rámci svého území v podstatě působí jako zástupce franchisora – udílí licence a poskytuje příjemcům licencí služby
  • franchisová smlouva (častěji se využívá výraz franchisingová smlouva, ale obojí je přijatelné); Tato smlouva opravňuje franchisora na sjednanou dobu prodat franchisantovi franchisovou licenci. Jinými slovy: podpisem smlouvy franchisantovi propůjčuje franchisor svou obchodní značku a předává mu znalosti o vedení, know-how i svou „obchodní tvář“.

Že jste se v pojmech trošku zamotali?

 

Pro snadnější pochopení franchising pojmů – příklad z praxe:

Mezinárodní franchisová společnost Mc´Donalds je poskytovatelelem franchisové licence. Na základě franchisingové smlouvy poskytuje práva k podnikání pod značkou Mc´ Donalds podnikatelům na celém světě. Určuje podmínky pro provozování svých poboček, předává know-how, diktuje pravidla, je tedy franchisorem. Franchisantem je např. Petr Novák, který si od Mc´ Donadls koupil franchisovou licenci např. na 10 let. Otevřel svoji pobočku rychlého občerstvení pod „pronajatou“ značkou Mc´Donadls v obchodním centru, prodává jejich produkty připravované dle přesné receptury, platí poplatky, dodržuje stanovená pravidla, avšak přesto podniká „sám na sebe,“ svým jménem, na svoji zodpovědnost.

A pokud stále ještě tápete, co které pojmy ve franchisingu znamenají, navštivte náš výkladový slovníček pojmů.

Možná se mezi Vámi našli i tací, které naše franšízová jazykověda zaujala natolik, že se stanete našimi fanoušky na facebooku nebo ode dneška budete pátrat v sekci nabídka franchis po vhodné příležitosti právě pro své nové podnikání. Pokud vás některá franšízová nabídka zaujala, nebo o franšíze zatím pouze uvažujete a nenašli jste žádnou franšízu, která by Vás nadchla, zaregistrujte se na našem portálu a my Vám pomůžeme nalézt vhodný franchisový koncept.

Shromažďujeme a zasíláme Vám aktuality z oboru franchising a podnikání. Chcete koupit franšízu, hledáte vhodný podnikatelský záměr? Od nás získáte zaručené nápady na podnikání i návody jak podnikat a jak začít podnikat s franchisou víme nejlépe...

Pokud chcete být informováni o novinkách ve franšísingu a podnikání, i o nových franšízových konceptech, které jsou v ČR k dispozici, přihlaste se zde k odběru newsletteru, který Vám 1x mesíčně budeme ZDARMA zasílat.

A ti z Vás, kteří se i nadále chtějí vzdělávat ve správných tvarech slov, doporučujeme navštívit internetovou jazykovou příručku, kde Ústav pro jazyk český nabízí kontrolu správných tvarů slov (pokud vámi hledané slovo není nalezeno, pak není správné) i jednoduché gramatické pokyny.