Franchisová licence – Franchisa
Právo a zároveň povinnost provozovat obchodní činnost franchisora v souladu s jeho koncepcí odbytu, včetně používání jeho know-how a obchodních a technických postupů a při tom užívat jeho obchodní jméno a/nebo ochrannou známku.
Franchising
- odbytový systém založený na tom, že podnikatel (franchisor) svůj úspěšný systém odbytu výrobků, služeb či technologií poskytne za úplatu jiným právně a finančně nezávislým obchodním parterům (franchisanté)
- poskytování úspěšného a vyzkoušeného podnikatelského nápadu, značky a podpory jiným podnikatelům za úplatu
- je založen na trvalé a blízké partnerské spolupráci vycházející z dlouhodobé franchisové smlouvy
Franchisor
Někdy také uváděno jako franšízor, franšízingový poskytovatel.
- podnikatel poskytující franchisu
- franchisor nabízí franchisantům podnikatelský koncept „na klíč“ a tzv. „franchisový balík“ pro úspěšné vybudování a řízení franchisových podniků
- franchisor svým franchisantům poskytuje trvalou prodejní a technickou podporu
Franchisant
Někdy také uváděno jako franšízant, příjemce franšízy, franchisee.
- nabyvatel franchisy
- na franchisorovi finančně a právně nezávislý podnikatel, který provozuje franchisu
- franchisant přináší kapitál pro vybudování a provoz franchisového podniku, zůstává samostatným podnikatelem
- je aktivně zapojen do operativního řízení svého podniku a platí za získané know-how, koncepci a podporu ze strany franchisora franchisové poplatky
Franchisová smlouva
- nejdůležitější dokument, který upravuje dlouhodobý smluvní vztah mezi franchisorem a franchisantem
- franchisová smlouva je smlouva tzv. nepojmenovaná, tzn. nemá v právním řádu ČR přesné označení či zakotvení
- nutné náležitosti smlouvy, návod a rámec pro sepsání franchisové smlouvy určuje Evropský kodex etiky franchisingu
- jde o smlouvu mezi dvěma podnikateli a české právo umožňuje oběma stranám dohodnout se volně na konkrétních náležitostech smlouvy
Franchisový balík
- souhrn práv, služeb a jiných plnění poskytované franchisorem jeho franchisantům
- jedná se o řadu zkušeností z podnikání, které franchisor získal a vyvinul za několik let budování svého franchisového systému
- do „balíku“ patří mimo jiné také marketing, školení, řízení, vzdělávání, vedení, controlling, IT, komunikace, značka a její ochrana, franchisová smlouva a další
Franchisové poplatky
- platby, které platí franchisant franchisorovi za poskytnutou licenci a služby
- konkrétní výše a struktura poplatků je vymezena ve franchisové smlouvě
- poplatky: jednorázové vstupní, průběžné měsíční, další (za školení, marketing, manažerské služby,aj.)
Franchisové příručky a manuály
- dokumentují rozsah a kvalitu nového franchisového konceptu
- představují v podstatě zdokumentované know-how franchisora a mají podstatný význam při realizaci franchisové spolupráce mezi franchisorem a franchisantem
- jsou zachyceny zpravidla v písemné podobě a současně také v elektronické verzi na intranetu fanchisora
Franchisová síť
- obchodní a organizační propojení franchisora a všech jeho franchisantů
Master franchising
Způsob expanze franchisového konceptu, kdy franchisor poskytne právo jinému podnikatelskému subjektu pro větší území (stát) provozovat franchisový koncept a poskytovat lokální franchisové licence na vymezeném území podle pravidel franchisora.
Master franchisa
Licence, právo udělené franchisorem podnikatelskému subjektu k budování a řízení franchisové sítě na vymezeném území (např. stát).
Master franchisant
- držitel master franchisy
- buduje a spravuje franchisovou síť na území vymezeném franchisorem (územím se většinou rozumí stát)
- v rámci svého území v podstatě zastupuje franchisora – udílí licence a poskytuje příjemcům licencí služby
Master franchisová smlouva
Upravuje právní vztahy mezi franchisorem a master franchisantem.