Každý chce být ve svém podnikání úspěšný a chce jej co nejvíce rozšiřovat, potažmo co možná nejvíce profitovat. Jaké jsou však nástrahy a rizika toho, že nejsme na rozšiřování dostatečně připraveni, nebo jej zkrátka chytíme za špatný konec? Může se nám zhroutit i to, co jsme léta pracně budovali a co do té doby poměrně dobře fungovalo.

1. Tah na branku a odvaha je pro rozšiřování podnikání potřebnou esencí.

Nemůžete se však stát magnátem, pokud neuděláte potřebný tah! Ale jak víte, že jste připraveni přijmout další sousto z podnikatelského jablka a otevřít si další jednu, dvě, tři nebo i více poboček?

Myslíte ale i na zadní vrátka?

Otevření více poboček může představovat velký zisk, ale pouze tehdy, pokud se na to jde správně. Hodně podnikatelů dělá tu chybu, že se tolik zaměřuje pouze na nabízené příležitosti a další růst, že až někdy zapomínají brát v úvahu možné nástrahy a nemyslí ani na žádná „zadní vrátka“.

2. Zeptejte se sami sebe, proč chcete své podnikání rozšířit!

Pokud čtete tento článek, tak máte v sobě určitě ten přirozený podnikatelský drive, který je potřeba, abyste mohli své podnikání rozšířit. Chcete dělat víc, být víc a také víc mít.

Stojí vám podstupované riziko za to?

Avšak ten samý drive, co lidí popohání k růstu, je může často zavést do špatných míst, pokud jsou přesvědčeni, že pouze rozšíření provozu na jiná místa je řešením jejich růstu.

3. Nemusí však vždy platit, že více je vždy lepší, nebo že více provozoven zaručí větší zisky!

Malé podnikání sebou přináší malá rizika, s růstem podnikání však roste i riziko. Než člověk vstoupí do nových dveří, měl by zvážit každou možnost a o své volbě se ujistit. Možná najdete jinou cestu, která vás k vašemu vysněnému cíli přivede také, ale možná nebude riskovat vše, co jste do té doby vybudovali. Někdy se stačí s poradit s někým zkušenějším, nebo se na možnosti růstu podívat z jiné perspektivy.

Od budování sítě vás však nechceme odrazovat, jen vám chceme vnuknout také jiný úhel pohledu – porovnat si míru přínosu, a s ním spojeného rizika, a možná se ukáží i jiné, méně výnosné, ale také podstatně méně rizikové cesty pro růst vaší firmy.

4. Zhodnoťte si, do jaké míry stojí vaše firma na vaší osobě!

Majitelé firem si často neuvědomují svůj osobní vliv na úspěch podnikání. Domnívají se, že pouze stojí v pozadí úspěchu svojí značky. Při pokusu rozšiřovat své podnikání, ať už formou franchisingu či otevřením nové provozovny, musíte být připraveni vzít na sebe zcela jinou roli.

Jste si jisti, že byznys nestojí jen na vás?

Pokud je vaše podnikání postaveno z velké části na síle vaší osobnosti, pak by rozvoj dalších poboček nemusel znamenat vždy úspěch. V takových provozovnách je pak důležité mít lidi, kterým věříte, a to ať už provozní, manažery nebo franchisanty, které jste schopni vést tak, aby vám, a tím pádem i vaší značce, dělali dobré jméno.

5. Přesvědčte se, že dokážete předat své know-how někomu jinému!

Mnohdy tajný recept na úspěšné podnikání zahrnuje všechny ty drobné úkony, jimiž majitel přispívá ke zdárnému chodu společnosti. Zaměstnanci pak ani nemusí vědět, jak je aplikovat. Ještě předtím, než začnete uvažovat o rozšíření svého podnikání, byste měli popřemýšlet o vašich stávajících aktivitách.

Jak pevná jsou pravidla ve vaší společnosti?

Pokud byste měli odjet na měsíční dovolenou, kde budete mít se svými zaměstnanci minimální či žádný kontakt a máte pocit, že se vaše podnikání za týden či dva rozpadne, tak vaše postupy potřebují před rozšířením podnikání ještě doladit.

Můžete začít třeba tím, že postupně začnete zasvěcovat vybrané zaměstnance do svých tajů, pokuste se definovat a sepsat několik základních postupů (a pak pokračovat „krizovými scénáři“ a „jobovkami), protože pokud chcete rozšiřovat svou firmu o další pobočky, musíte se naučit sdílet své know-how a také jej dobře předávat, aby veškerý chod firmy nestál výhradně na vás. Procesy a provozní protokoly by navíc měly být tak hladké a zjednodušené, aby zaměstnanci přesně věděli, co mají dělat a vše proběhlo poměrně dobře i bez vaší bezprostřední přítomnosti – v prvé fázi po dobu vaší dovolené a následně při chodu dalších poboček.

6. Než uděláte další tah, přesvědčte se, že máte kolem sebe správné lidi!

Být vynikajícím vlastníkem jedné pobočky neznamená, že automaticky musíte být jednička mezi firmami s více pobočkami. Chcete-li otevřít více poboček, nestačí najmout pouze manažery, kteří mohou pomoci s rozjezdem podnikání, ale je také nutné najmout nové zaměstnance na všechny pozice, od manažerů až po uklízečky.

Dalším důležitým faktorem je také ochota trénovat lidi ke spuštění nové pobočky, v níž budou použity stejné osvědčené systémy. Být vlastníkem více poboček znamená, že musíte mít specifickou sadu dovedností. A pokud je máte, měli byste se i přesto sami sebe ptát, jestli budete skutečně v této odlišné pozici rádi.

Pokud jste si vše dobře promysleli a stále se nemůžete zbavit myšlenky, že se chcete pustit do něčeho nového, pak vzhůru do toho!

 

V určitém okamžiku je prostě třeba přestat přemýšlet a „stisknout spoušť“

Jestli jste přesvědčeni, že se vám bude líbit v nové roli, máte ty správné lidi na svém místě, a víte, že máte jisté finance, možná jste to právě vy, kdo se bude brzy pyšnit svým vlastním impériem.

 

A od sítě vlastní, je k síti franšízové jen malý krůček.

V čem je výhodné budování sítě postavit na bázi franchisingu?

… o tom zase příště