Stejně jako na přelomu roku bilancujeme svůj osobní život, měli bychom totéž udělat i v našem podnikání. Udělali jsme všechno, co bylo možné nebo máme ještě nějaké skryté rezervy? Jsme na trhu již nějaký ten rok, v podnikání se nám daří, tak není důvod nic měnit? Opak je pravdou! Vždycky je co měnit a zlepšovat.
Takže proč si s příchodem nového roku neudělat malou rekapitulaci toho loňského a proč se rovnou nepokusit něco změnit?
Třeba vám pro ještě lepší podnikatelský rok 2017 pomůže našich 5 tipů…
5 podnikatelských otázek pro zamyšlení a možné zlepšení:
1) Jsme neustále online?
Firemní internetové stránky či elektronická komunikace jsou stejně jako komunikace na sociálních sítích důležitým prvkem komunikace podnikatele se zákazníkem. Jak říká Jakub Hrabovský, zakladatel společností Manage Social a Jollor: „Na on-line komunikaci je potřeba nahlížet komplexně. Nejde jenom o to, mít vymazlený web nebo super firemní stránku na Facebooku. Umění je v tom, jak aktivity v jednotlivých on-linových kanálech propojit tak, abyste každému potenciálnímu zákazníkovi pomohli objevit právě vaši značku nebo produkt. A to je samozřejmě teprve začátek. Až se na vás povalí požadavky a dotazy, měli byste zákazníkům zajistit dlouhodobou spokojenost, postarat se o maximální míru doporučení a minimalizovat negativní odezvu, která v on-line prostředí může napáchat nepěkné škody.“
2) Je o naše výrobky stále zájem?
Ruku na srdce, který podnikatel si tuto otázku někdy nepoložil? Prodáváme sice zboží či nabízíme službu, jež má své stálé zákazníky a čas od času se objeví i nějaký ten nový zákazník. Ale stačí to? Měli bychom si proto položit otázku, zda nejde námi nabízený produkt inovovat či rozšířit jeho vliv i na větší oblast zákazníků. Především podnikatelé ve výrobním sektoru se bez technických změn a inovací nejspíše neobejdou. Pokud chceme jít s dobou a být jak se říká „in,“ musíme naši nabídku neustále přizpůsobovat době a životnímu stylu spotřebitelů.
3) Nápady jsou, ale kde vzít na jejich realizaci?
Říkáte si, že inovace pro vás není žádný problém, ale kde vzít finance na změnu. Většina podnikatelů si proto své dobré nápady ukládá tzv. do šuplíku. Prostě až na to budu mít, tak své plány zrealizuji. Jenom horko těžko si dovedeme představit, že bychom své plány někde zveřejnili a riskovali tím jejich odcizení konkurencí. Nemusí však tomu tak být vždycky. Nemusíme odhalovat vše, ale nastíněním našich nových nápadů můžeme přilákat investory a před nimi bychom naše nápady rozhodně schovávat neměli.
4) Jak rozšířit svou značku? Popřemýšlejte o vlastní franšíze!
Jedná se o totiž o nejlepší způsob, jak proniknout na nové trhy, aniž byste museli budovat vlastní pobočky a ty namáhavě řídit skrze zaměstnance na druhém konci republiky či světa. Prostřednictvím „vzdálených“ franšízových partnerů, kteří podnikají pod vaší značkou, s vaším know-how, ale jako samostatní podnikatelé na vlastní pěst, je rozšiřování značky a budování sítě o mnoho snazší, než v podobě firemních filiálek. Proč?
„U franšízantů se předpokládá větší snaha, než u zaměstnanců, jelikož do podnikání vloží své vlastní prostředky a podnikají „na vlastní triko“, ale především dobře znají danou lokalitu, v níž žijí a chtějí podnikat, což je další velký benefit pro efektivní rozšiřování vaší značky do jiných měst, krajů a končin, nejen v rámci České republiky.“ říká jednatel franšízového portálu TopFranchising.cz, Jaroslav Malý.
Budování sítě prostřednictvím franšízových partnerů bývá podle J. Malého pro firmy obecně výhodné. „Jednak ekonomicky, protože franšízanti provozovnu rozjíždí zpravidla na své náklady (samozřejmě za asistence a podle pravidel mateřské společnosti) a také strategicky. Franšízanti totiž disponují dobrou znalostí místního prostředí, která přirozeně franšízorovi chybí – potřeby zákazníků jsou i v rámci tak malé země, jako je Česká republika, často dosti odlišné – ve velkoměstech, na vsích, na Šumavě či na Moravě mají zákazníci jiné nákupní zvyklosti i spotřební chování. Franšízantova znalost zdejšího prostředí a mentality spoluobčanů je tedy neocenitelným benefitem při budování vaší pobočky mimo svůj region.“ dodává Malý. S pomocí šikovného franšízanta můžete podle něj zasadit váš podnikatelský koncept do jeho domácího prostředí snadněji a efektivněji, zkrátka tak, aby i do jiného regionu vaše značka pěkně zapadla a nalezla své stálé zákazníky. V podnikání se domněnky a pokusy-omyly nevyplácí… a od koho získat relevantnější informace o rázu podnikatelského prostředí, než od někoho, kdo v něm žije či podniká?
Petra Pavičová, organizátorka soutěže začínajících podnikatelů Rozjezdy roku a manažerka společnosti T-Mobile však upozorňuje: „Doporučila bych všem, aby dobře posoudili, zda franšízový koncept má v dané lokalitě potenciál. Může jít o specifický produkt, který místní komunitu neláká. Potom by mohla být ztráta z podnikání i vyšší, než kdyby to člověk zkusil sám.“
5) Nezapomínáme na své zaměstnance?
Důležití by pro nás měli být nejenom naši zákazníci, ale také naši zaměstnanci. Měli bychom proto myslet na jejich profesní a trochu i osobní rozvoj. Důležitým prvkem by nemělo být pouze zvyšování kvalifikace, ale i pohodové prostředí na pracovišti, dobrá interní komunikace, pozitivní motivace, s níž je úzce spjato také dobré nastavení odměnového systému. Je totiž dokázáno, že dobře motivovaný a náležitě ohodnocený pracovník je loajálnější a podává v následujícím období vyšší výkony – a hovoříme-li o ohodnocení, není vždy synonymem pro tučnou finanční odměnu, někdy stačí drobný dárek, ale co je také velmi účinné je upřímné osobní poděkování a průběžné pozitivní hodnocení. Tomuto tématu se budeme hlouběji věnovat někdy jindy.
Jak již bylo řečeno, v podnikání je důležité neusnout na vavřínech. Naše předsevzetí by však měla být reálná, protože ze vzdušných zámků se padá dolů velice rychle. Také mysleme na sebe a svůj volný čas. Protože, jak zní staré moudro: „Nejen prací živ je člověk“.
Autor: I. Salingerová