Úspěšná franchisa je sice z převážné části o nápadu, know-how a značce, ale za každým nápadem stojí týdny, mnohdy i měsíce usilovné práce franchisora. Žádný nápad nezačal vydělávat jen tím, že ho někdo vymyslel. Chce to úsilí, a to není zadarmo. Chce to smysluplný franchisový koncept.

franchisový koncept

Bez čeho se úspěšný franchisový koncept neobejde

Každý budoucí franchisor by měl mít kromě dobrého nápadu i dostatečnou motivaci k uskutečnění celého konceptu. Cílem nesmí být rychlý zisk, ale vytvoření značky, která bude fungovat a stane se úspěšným leadrem na trhu. Předtím, než se jím ale stane, je důležité vybudovat franchisový koncept. Prvním krokem je provozní manuál. Tento manuál by měl sloužit pro budoucí franchisanty, jako příručka. Vše potřebné k chodu podnikání by mělo být obsaženo právě zde. Věnujete-li čas přípravě manuálu a řádně ho otestujete v provozu, vaši franchisanti se vám odmění. Už jen tím, že jejich podnikání bude úspěšné a koupených licencí nabude.

Pamatujte, že čas i finance investované do těchto prvotních příprav, plánování a řešení konceptu, se vám vrátí někdy u patnácté prodané licence. Pokud se tedy chcete do franchisingu skutečně opřít, udělejte to naplno a kvalitně. Úspěšnost jednotlivých franchisantů dokazuje úspěšnost celého konceptu, a tím i výjimečnost nápadu. S úspěšností porostou i nakoupené licence a vaše práce se začne zúročovat.

Kvalitní franchisu podpoříte i plnohodnotným provozním manuálem či příručkou, ta je důkazem kvality. Ale co když je provozní příručka neúplná, nebo snad vůbec neexistuje? Pro franchisanta by to mělo být znamení, že je něco špatně. Franchisor, který neobětuje svůj čas k tomu, aby napsal kvalitní manuál, který odpoví na všechny otázky, to s franchisou nemyslí docela vážně a mnohdy vidí jen peníze. V druhém případě je to neznalost. V České republice se totiž franchising dělá doposud tak nějak poslepu a každý se ho za pochodu učíme. Mnozí, tedy ani neví, že by propracovaný franchisový koncept měl být základem úspěšné franchisy.

Nepleťte si pojmy s dojmy

Důležité je si říci, že multilevel marketing se nerovná franchisingu. Proč upozorňujeme na tento rozdíl? Existuje množství franchisorů, kteří chápu franchising pouze jako nekončící studnu plnou peněz, a také podle toho jednají. Nemají k franchise vztah, a proto se ji snaží pouze prodávat, jak na běžícím páse. Bez základního konceptu, podkladů či originálního nápadu. Pokud se chcete pustit do obdobného typu podnikání, raději se obraťte na multilevel marketing. Tam budete snad úspěšnější.

Co obsahuje dobře zpracovaná provozní příručka?

Jak jsme již říkali, dobře zpracovaná příručka je základem franchisového konceptu a úspěchu vlastní franchisy, franchisantů, a tím i vaším. Co by v ní nemělo chybět?

  • Přehled chráněných dokumentů. Mezi ně patří značka, logo, všechny registrované domény, patenty a mnoho dalšího.
  • Správné, či vhodné postupy. Jak například řešit krizi, oslovit zákazníka, strukturovat výběrová řízení, nebo postupovat při propouštění. Nezapomínejte ani na grafický či design manuál, bez kterého se neobejde žádný franchisant.
  • Zákony, paragrafy, předpisy. Každému franchisantovi se uleví, když bude znát právní mantinely, ve kterých se musí pohybovat. Ušetříte mu tím čas i energii. Nezapomeňte ani na jednotlivé směrnice a předpisy, které jsou vlastní vašemu typu podnikání.
  • Podrobné portfolio. Dobře zpracovaný přehled a definice jednotlivých služeb poskytovaných v rámci franchisingu.
  • Komunikace. Zde bychom měli zařadit komunikaci s centrálou, s veřejností, ale i tu interní.
  • Další součásti franchisového konceptu. Je dobré do příručky zařadit informace o dalším školení, certifikaci, či podrobnější provozní příručku, a také katalog dodavatelů.

Manuál nemusíte vymýšlet z hlavy. Nově totiž existuje mobilní aplikace e-HandBook, která se o provozní manuál postará za vás. Naplnit ho obsahem budete muset sami, ale velice jednoduše vás jím provede krok po kroku. Její výhodou je, že se nejedná jen o výstup teoretického bádání, ale je vytvořena na základě dlouholeté praxe a zkušeností. Měla by vám přinést komplexní přehled a pomoc při sestavování vlastní příručky.

Jak vidíte, nápad prostě nestačí. Bez dobrého základu, nemůžete vystavět kvalitní a výdělečný podnik. Proto dbejte na kvalitě vypracovaných podkladů a uvědomujte si důležitost detailů. Kvalitní franchisový koncept mnohdy odlišuje dobrou franchisu od výjimečné.