Žabka je zavedeným franchisovým konceptem sítě prodejen potravin, na které nejčastěji narazíte v Praze a ve Středočeském kraji. Zákazníkům se v prodejnách snaží vyjít vstříc pohodlným nákupem a především rozšířenou prodejní dobou. V prodejnách Žabka nakoupíte široký sortiment potravin a dalšího spotřebního zboží denně od 6 do 23 hodin.

Na pozici vedoucího oddělení nákupu, logistiky a marketingu byl před třemi lety vybrán Aleš Lysek, který do té doby působil v prodejnách TESCO. Zeptali jsme se ho na jeho dosavadní působení v Žabce. Řeč došla i na to, co všechno se od té doby změnilo a kam franchisový koncept prodejen potravin směřuje do budoucna.

 

Pane Lysku, ve franchisingové síti Žabka, která se zabývá maloobchodním prodejem potravin, pracujete na pozici vedoucího týmu komerčního oddělení a zásobování. Jak své působení v Žabce zpětně hodnotíte?

Jako manažer obchodu a logistiky pracuji pro Žabku už více než tři roky. Myslím, že se nám za tu dobu podařilo odvést perfektní práci a že za námi jakožto celým týmem jsou vidět výsledky. Poslední dva roky se naše prodejní úspěchy zněkolikanásobily a profit dosahuje historických čísel. To je oproti předchozím letům významná změna.

 

V minulosti jste působil v mateřské společnosti Žabky, ve společnosti TESCO. Když srovnáte svou dřívější pozici s tou současnou, v čem pro vás nastala největší změna?

Žabka_úvodní fotoV TESCU jsem léta působil na pozici ředitele hypermarketu. Za svého působení jsem také otevíral několik menších obchodů. Vždy jsem měl touhu jít dál a posouvat své znalosti ve všech částech obchodu. Nebaví mě přešlapovat na místě. Práce pro TESCO znamenala sice tak trochu kočovný život, ale přesto stále poblíž mého domova. Doma mne vždy čekala žena s dcerou a spousta dalších činností, jako je třeba práce kolem domu. Nikdy jsem si ale nemyslel, že mě čeká tak velká změna – že půjdu daleko od domova, z východní Moravy až do hlavního města.

 

Jak jste se k nabídce stát se vedoucím oddělení nákupu, logistiky a marketingu v Žabce dostal?

Nedokážu říct, jestli to bylo z důvodů mého nadšení pro obchod, nebo díky mé kreativitě. Jednoho dne jsem ale dostal nečekanou nabídku řídit obchod, logistiku a marketing pro naši dceřinou společnost Žabka. Dnes s odstupem času musím poznamenat, že to byla od mého nadřízeného velká sázka do loterie. Teď už totiž vím, že jsem měl o práci oddělení, které v tuto chvíli spadají pod mé kompetence, velmi zkreslené představy.

 

Zmínil jste, že přijmout tuto práci pro vás znamenalo přesunout se z Moravy do Čech. Co vás nakonec přesvědčilo, abyste tuto pracovní nabídku přijal?

Převládla moje touha zkoušet stále nové věci, učit se a nenudit se. Nejbližší rodina z toho sice nebyla zrovna nadšená, ale manželka ví, že jsem činorodý člověk. Vybídla mě proto, ať to na rok zkusím a pak se společně rozhodneme, co bude dál. Dneska už můžu říct, že to bylo to nejlepší rozhodnutí, jaké jsem tenkrát mohl udělat. Jsem sice trochu dál od domova, ale šťastný.

 

Co se vám na práci pro franchisový koncept Žabka nejvíc líbí?

Práce vedoucího oddělení nákupu, logistiky a marketingu je především prací, ve které jsem se během těch tří let, kdy jsem na této pozici, ještě ani minutu nenudil. Je to také práce, která uspokojuje veškeré mé potřeby a představy. Mohu se realizovat, tvořit obchodní strategie a vidět také jejich naplnění a výsledky. Během těch tří let jsem se naučil mnoho nových věcí a rozšířil si v mnohém své obzory. Dnes si troufám říct, že znám všechna úskalí tohoto odvětví a vím, jak takovýto byznys funguje od začátku do konce.

 

A bylo něco, co vás na vaší nové pozici po příchodu překvapilo?

Vždy jsem si říkal, že organizovat nákup není žádná raketová věda. Měl jsem představu, že se něco se domluví, objedná a už se to odesílá na obchody. Ale postupem času jsem zjistil, jak jsem se mýlil. Ze strany obchodu to prostě člověk vidí úplně jinak. Kromě toho jsem naskočil do týmu, ve kterém nebyly zrovna ideální vztahy. To se odráželo na náladě zaměstnanců i na odváděných výsledcích.

 

Čerpáte na své současné pozici i ze svých předchozích zkušeností?

Rozhodně ano. Po počátečním prozření, jak se věci v týmu mají, jsem měl před sebou náročný úkol nastavit nová pravidla a začít věci řešit podle svého nejlepšího vědomí a svědomí od začátku do konce. V tomto mi nepochybně pomohla má zkušenost z provozu a odlišný náhled na věc. Myslím, že to je jedna z věcí, která mi jednoznačně pomohla úspěšně nastavit potřebné změny. Kromě toho také velmi oceňuji propojení mých třech rolí. Neřeším si tak jen jednu část samostatně, ale můžu využít i dalších znalostí a propojení obchodu, marketingu a logistiky.

 

Máte pod sebou tým lidí, se kterými denně spolupracujete. Čeho jste už společně dosáhli?

Krátce po mém příchodu do Žabky jsme společně začali budovat dlouhodobý plán, který odpovídal naší strategii. Náš tým má velký podíl na tom, že naše tržby dlouhodobě rostou, a to dokonce v řádu desítek procent. Dokážeme držet krok s moderními trendy a neustále zvyšujeme množství zakoupených produktů jednotlivými zákazníky.

 

Prozradíte nám i nějaká konkrétní čísla za poslední období?

Dnes můj tým čítá 8 kolegů. Jejich práce je navzájem velmi provázaná a výsledky jsou díky tomu o poznání viditelnější. Jeden vedoucí logistiky tak například dokáže 6x týdně zabezpečit dodávky zboží do všech našich 103 obchodů. To zahrnuje přibližně 7,5 tisíce kartónů plných zboží. Celou logistiku nám zajišťuje jeden z našich nejdůležitějších partnerů a velký hráč na trhu: ESA Logistik. Díky tomu dokážeme trvale udržet servis 98 % objednaných dodávek na naše obchody.

 

K odvětvím, které máte v Žabce na starost, patří ale také marketing. Jakých výsledků se vám daří dosáhnout v této rychle se rozvíjející oblasti?

Co se týká marketingu, kolegyně pro naše obchody ve 14denním intervalu pravidelně zajišťuje tištěný leták. Letákové akce zahrnují zhruba 250 položek. Můžete nás ale také najít na různých sociálních sítích, kde jsme si během posledních dvou let vybudovali nemalou základnu sledujících.

A jak je to s oddělením nákupu? Jakých úspěchů jste po dobu vaší působnosti v Žabce dosáhli?

Za poslední roky se nám povedlo podstatně zatraktivinit a zmodernizovat naše portfolio přibližně 5 000 položek. Spolupracujeme se zhruba 200 dodavateli, přičemž dvě třetiny z nich jsou přímí dodavatelé. Polovinu našeho obratu tvoří čerstvé potraviny. A to i přesto, že celá řada našich obchodů se nachází v turisticky zajímavých místech, která není vždy snadné pravidelně zásobovat.

 

Na prodejnách Žabky poskytujete také celou řadu doplňkových služeb. Co všechno k nim patří a jak se vám daří je mezi zákazníky propagovat?

Na prodejnách Žabky nabízíme 10 různorodých služeb. Patří k nim například Sazka terminál. I v dnešní moderní době přijmeme ročně okolo 10 000 složenek a naší sítí projde na 60 tisíc balíků. A to vše ve stále modernějším prostředí Žabky, kde má každý možnost se během krátké chvíle občerstvit a dát si vynikající kávu Tchibo. Naše služby poskytujeme na každé z prodejen Žabka 7 dní v týdnu, 363 dní v roce, od 6 do 23 hodin.

 

Ještě se vraťme k franchisovému konceptu Žabka. V čem vidíte kromě zajímavé prodejní doby oproti ostatním prodejnám s potravinami vaši největší konkurenční výhodu?

Především nikdy nečekáme na to, co uvidíme u konkurence. Stále rozšiřujeme nabídku sortimentu například BIO, bezlepkových či raw potravin. Mnohdy jsme mezi prvními, kdo přichází na trh s novými produkty. Naší velkou výhodou navíc je, že nejsme zastánci složitých logistických procesů. Pokud se proto pro něco opravdu nadchneme a rozhodneme, dokážeme to mít v sortimentu prodejen k dispozici v řádech týdnů.

 

Jakým směrem si myslíte, že se bude nakupování do budoucna všeobecně ubírat?

Věřím, že zákazníci budou chtít v následujících letech více šetřit čas a budou si pro svůj nákup vybírat spíše sousedské obchody, kde je rychle a kvalitně obslouží personál, který je zná. Zákazník si u toho dá něco rychlého k jídlu a k pití a zařídí si při tom vše, co potřebuje – vyzvedne si balík, dobije si mobilní telefon nebo třeba vyřídí složenky.

A jak se na to chystáte reagovat v rámci cílů, které si nyní v Žabce chcete vytyčit?

Náš dlouhodobý plán je udržet se na trendy vlně. Nebát se zkoušet a testovat novinky a trendy, které trh přináší. Velkou příležitost vidím v dalším zlepšování a rozšiřování stávajících služeb. Máme také několik nápadů, které stávajícím zákazníkům zatraktivní naše prodejny a přitáhnou i zákazníky nové. Kromě toho chceme také pokračovat v rozšiřování impulzivního sortimentu.

 

Chcete se i vy stát součástí franchisové sítě prodejen Žabka?

 

Neváhejte nás kontaktovat a zjistěte o franchise Žabka více.

Pokud Vás možnost spolupráce s konceptem Žabka zaujala, neváhejte a kontaktujte nás. Vaše dotazy rádi předáme zástupcům společnosti.

 

Jméno

E-mail

Mobil (můžete uvést pro rychlejší komunikaci)

Franchisa

Doplňující informace