Marketingový poradce Pavel Řehulka pro Vás připravil krátký a praktický článek, který zaujme nejen obchodníky.

Marže, rabat, přirážka… a jak se počítají

Protože klienty často upozorňuji na nebezpečí zlevňování – a na příkladu jim ukazuji, jaký dopad to má na jejich zisk – vím, že v pojmech marže, přirážka a rabat panuje velký zmatek.

Záměna přirážky a marže není neobvyklá, před časem se jí např. dopustil přímo ministr zdravotnictví a Česká lékárnická komora proto dokonce vydala vysvětlující zprávu, kterou naleznete v tomto článku níže.

 

Vysvětlení rozdílů na příkladu

Řekněme, že jako velkoobchod s kávou, kilogram nakupujete a dovážíte za cenu 70 Kč/kg a následně jej prodáváte za cenu 100 Kč/kg.

PŘIRÁŽKA

procentuální (ne korunové!) vyjádření podílu z ceny, který jste si k nákupní ceně přirazili. Počítá se jako „prodejní cena děleno nákupní cenou“ (ProdC/NákC) a v našem příkladu je to 100/70 = 1,428. Jinými slovy prodáváte-li kávu za 142,8% nákupní ceny, vaše přirážka je 42,8%. (Přirážka je tak často používána při naceňování zboží, kdy si obchodník řekne, že chce mít na všem zboží X% přirážku a následně tímto číslem vynásobí nákupní ceny.)

Matematicky tedy: Přirážka = (ProdC – NákC) / NákC * 100

MARŽE

je na druhé straně, vyjadřuje „kolik jsme vydělali“. A používá se obráceně: Kupujete-li výše uvedenou kávu za 70 Kč a prodáváte ji za 100 Kč, váš hrubý zisk je 30 Kč. Marže vyjadřuje výnos z prodeje a počítá se „hrubý zisk děleno prodejní cena“ (Zisk/ProdC), v našem příkladu pak „30 děleno 100“ = 0,3 = 30% marže.

Matematicky tedy: Marže = (ProdC – NákC) / ProdC * 100

RABAT

bývá s marží často zaměňován. Je-li v obchodním názvosloví marže ziskem, potom rabat představuje SLEVU, kterou prodejce poskytuje kupujícímu (například množstevní rabat) z obvyklé ceny.

 

Záměna přirážky a marže není neobvyklá, před časem se jí např. dopustil přímo ministr zdravotnictví a Česká lékárnická komora proto dokonce vydala následující zprávu:

PŘIRÁŽKA A MARŽE … JAK SE TO NERÝMUJE
V současné rozjitřené situaci je obzvlášť nutné rozlišovat mezi termíny, které jsou zaměňovány nejen ministry, ale i lékárníky a snažit se důsledně o správnou terminologii.

PŘIRÁŽKOU tedy myslíme navýšení nákupní ceny a tím vytvoření ceny prodejní (lze nazvat „procenta zdola“). MARŽÍ, snad lépe výnosem, označujeme podíl našeho navýšení na prodejní ceně (lze nazvat „procenta shora“).

Pokud bychom tyto veličiny vyjádřili v absolutní hodnotě dojdeme ke shodné částce v Kč pro konkrétní případ, avšak u obvyklého relativního vyjádření dojdeme k výrazně odlišným hodnotám, platí však jedno pravidlo: MARŽE je vždy menší než PŘIRÁŽKA!

Nejlépe lze osvětlit na příkladu (zjednodušeno o vliv DPH, který MARŽI ještě snižuje):

nákupní cena: 100 Kč
PŘIRÁŽKA: 20% (zde shodně i 20 Kč)
prodejní cena: 120 Kč
MARŽE: 16,67% (tedy 20 Kč ze 120 Kč)

Pozn.: při započítaní DPH (5%/19%) je koncová cena 126 Kč/142,80 Kč a MARŽE 15,87%/14%.

Shromažďujeme a zasíláme Vám aktuality z oboru franchising a podnikání. Chcete koupit franšízu, hledáte vhodný podnikatelský záměr? Od nás získáte zaručené nápady na podnikání i návody jak podnikat a jak začít podnikat s franchisou víme nejlépe...

vztah MARŽE a PŘIRÁŽKY:

> přirážka [%] marže [%] marže [%] při započítání 5% DPH
> 10 9,09 8,66
> 15 13,04 12,42
> 20 16, 67 15,87
> 30 23,08 21,98

PŘIRÁŽKA je v lékárnách používána pro tvorbu ceny a je zakomponována i do vyhláškou regulované cenotvorby pro léky. MARŽE může být využita k výpočtu celkové přidané hodnoty vzniklé v lékárně (tedy toho, co lékárna vydělala bez započtení nákladů). Taktéž je v jiných oborech používána v cenotvorbě (knihy, cigarety).

Bohužel jsou i lékárníky tyto pojmy zaměňovány (tedy nejen ministrem a novináři) a často ještě doplněny dalším pojmem a to rabat, aby byl zmatek dokonalý. Vyzývám proto všechny kolegy, ať si tyto pojmy ujasní, vysvětlí všem zaměstnancům, kteří argumentují pro naši věc a přísně dodržují jejich správné užívání. My si nemůžeme oproti panu ministrovi dovolit vycházet ze špatných předpokladů – nám jde o holé přežití.
Zdroj tohoto vloženého článku je zde.


 

Další příkladné vysvětlení najdete také na tomto odkazu.

Pokud vztahy marže/přirážka hledáte na internetu, nenechte se zmást různými zápisy v internetových slovnících či encyklopediích. Tyto záznamy jsou bohužel mnohdy vytvářeny amatéry, kteří v tom samotní nemají jasno a vnáší pak to celé oblasti další zmatek. Např. záznam na encyklopedie.seznam  byl jednu dobu chybný (a možná stále ještě je), stejně jako obdobný záznam na wikipedii . Náležitě je označen jako tzv. pahýl).

* * *

Vím, že mnoho lidí chápe tyto pojmy jinak a zvyk je železná košile, věřím ale, že tento článek vnáší do celé problematiky jasno.

Úspěšné podnikání…

Pavel Řehulka

 

……………………………….……………………………….……………………………….……………………………….

Pokud se Vám článek líbil, dejte nám like na Facebooku Top Franchising nebo se přihlašte k odběru franchisingových novinek formou newsletteru, budeme Vás zdarma 1x měsíčně informovat o nových možnostech, které franchising a podnikání v něm nabízí..

Shromažďujeme a zasíláme Vám aktuality z oboru franchising a podnikání. Chcete koupit franšízu, hledáte vhodný podnikatelský záměr? Od nás získáte zaručené nápady na podnikání i návody jak podnikat a jak začít podnikat s franchisou víme nejlépe...

Facebook_Top_Franchising

Chcete být zařazeni do REGISTRU KANDIDÁTŮ – zájemců o podnikání formou franchisingu a chcete být podrobněji informováni o franchisách i konkrétních nabídkách? Registrujte se zde a my Vás budeme dle Vašich požadavků informovat o toma, jaké jsou aktuální podnikatelské příležitosti ve franchisingu – která franchisa v ČR hledá partnera pro dlouhodobou spolupráci dle Vašich požadavků.

Sledujte náš KATALOG FRANCHIS, kde je aktuální nabídka franchis a kde naleznete odpovědi na otázky ohledně konkrétních franchisignových konceptů. Pokud Vás budou zajímat další podrobnosti, nebo Vás zaujme konkrétní franchisa a měli byste zájem o schůzku se zástupcem dané franchisyNEVÁHEJTE NÁS KDYKOLIV KONTAKTOVAT, JSME TADY PRO VÁS!

Franchising – odkazy, které se Vám mohou hodit…

Přemýšlíte, v čem podnikat? Napadla Vás už možnost podnikat ve franchisingu? Lámete si hlavu a nevíte, jak začít podnikat s konkrétní franchisou? Pomůžeme Vám! 

Pokud se o franchisové podnikání zajímáte, ale nemáte úplně jasno v tom, jaké má franchising výhody či nevýhody, přečtete si tento článek. Anebo pořád tápete ve franchisingové hantýrce? Připravili jsme pro Vás krátký příspěvek, kde Vám ve franchisingové terminologii uděláme jasno. Nebo již nákup franšízy delší dobu zvažujete, ale chtěli byste vědět, na co si dát pozor či nač se připravit?

V záložce „články“ naleznete veškeré odpovědi na různé otázky v jednotlivých příspěvcích, avšak pokud na našem webu odpověď  na Váš dotaz nenajdete, velmi rádi Vám odpovíme osobně – neváhejte nás kontaktovat s jakýmikoli otázkami či připomínkami! Jsme tady pro Vás.