PRAHA 26.5.2016
Držitelem titulu Franchisor roku v historicky prvním ročníku soutěže Franchisa roku se stal původní český koncept kaváren CrossCafe.
Ocenění Broker Consulting Skokan roku získala franšízová síť Extéria. Cenu ČAF za podporu a rozvoj franchisingu, kterou uděluje Správní rada ČAF, získal projekt Škola franchisingu.
O titul Franchisor roku se utkalo pět tuzemských franšízových značek, které postoupily do druhého finálového kola. Šlo o gastronomické řetězce Bageterie Boulevard, CrossCafe a Ugova čerstvá šťáva, síť obchodů s čajem a kávou Oxalis a společnost Novodobá sanitka, která zajišťuje přepravu nemocných k lékaři či do nemocnic. Z těchto pěti finalistů vzešel po absolvování osobních rozhovorů s porotci soutěže vítěz, který získal nejen titul, ale mimo jiné i roční členství v České asociaci franchisingu zdarma. Porotci při hodnocení posuzovali nejen hospodářské výsledky uvedených sítí, ale také zejména jejich příběh.
„Jsme rádi, že ve finále soutěže Franchisa roku, která si klade za cíl zviditelnění franchisingu jako jedné z možných, prosperujících a solidních forem podnikání, se o titul utkaly původem české franšízové koncepty. Dokazuje to, že tuzemský franšízový trh pomalu, ale jistě dozrává, což potvrzují i aktuální data z trhu a že popularita českých sítí roste,“ říká prezident České asociace franchisingu Jan Gonda.
„Franchising zažívá jako podnikatelský model velký boom. Počet franšízových provozoven se v posledních pěti letech v Česku prakticky zdvojnásobil,“ souhlasí s Janem Gondou Petr Toman, partner KPMG Čeká republika, která je odborným garantem soutěže pro oblast ekonomie.
V kategorii Skokan roku, která oceňuje franšízový koncept, který v daném roce, tedy v roce 2015 otevřel největší počet franšízových poboček, uspěla síť Extéria, která loni otevřela 15 franšízových poboček. Společnost Extéria se zabývá poradenstvím v oblasti bezpečnosti práce a požární ochrany. S budováním franšízové sítě začala v roce 2014. Cena je udělována pod patronací společnosti Broker Consulting.
Správní rada ČAF na základě předložených projektů pak vyhodnotila a udělila Cenu za podporu a rozvoj franchisingu. Ta náleží franšízovému konceptu nebo jinému subjektu, který se významně zasloužil o přínos v oblasti franšízingu pro odbornou i laickou veřejnost. Držitelem tohoto ocenění pro letošní ročník se stal projekt Škola franchisingu, za níž stojí Franchise & Retail Academy a poradenská kancelář RNDr. Jiřího Lošťáka. První ročník Školy franchisingu proběhl v roce 2011.
„První ročník soutěže Franchisa roku máme úspěšně za sebou, ceny mají své majitele. Mám velikou radost, že ačkoli se jednalo o první ročník, zájem franšízových konceptů o soutěž byl poměrně velký. Dá se tedy předpokládat, že s dalšími ročníky bude zájem stoupat, a proto již nyní začínáme s přípravami druhého ročníku,“ doplňuje prezident ČAF Jan Gonda.