Lámete si hlavu s tím, jak podpořit své podnikání v létě?
Nečekejte jen, že zas bude líp a buďte aktivní!
Nápady a novinky si schovejte do šuplíku na podzim!
O prázdninách zákazníky bavte, odměňujte, motivujte slevami!
Věnujte se svým zaměstnancům – „útlumové“ léto je pro péči o zaměstnance ideální dobou!
Spřádejte strategické plány na další období
…A hlavně nezapomínejte na svůj relax a regeneraci!
Výraz „okurková sezona“ mnohé obchodníky děsí a letní prázdniny do této škatulky určitě patří. Zákazníci odjíždí na dovolené, odpočívají v přírodě daleko od pracovních povinností i obchodních center. Na nákupy často nemají ani pomyšlení. A vám možná byznys, pokud zrovna neprodáváte plavky nebo neprovozujete zmrzlinový stánek, lehce upadá a hledáte různé cesty, jak vaše podnikání přes léto udržet na únosné hranici prosperity. Právě proto je pro každého prodejce důležité zákazníky k nakupování příjemně motivovat a zajistit si tak své tržby i přes léto.
Zkuste využít letního období, abyste si udrželi své zákazníky, získali i nějaké nové a nenechali se převálcovat konkurencí.
Sleva zleva, sleva zprava…
Bez slev a letních akcí už to v létě zkrátka nejde. Nabídnout zákazníkům zboží ve výprodeji už v mnohých odvětvích patří k jakémusi slušnému vychování, které lidé každé léto očekávají a také se na ně i těší. Skrze výprodejové ceny sice vaše tržby nebudou dosahovat závratných výšek, pro vás je ale podstatné zajistit svému podniku takové příjmy, které vám pomohou letní sezonu překonat.
Cestou k větším tržbám mohou být i „vlny slev“
Pokud si nejste úplně jisti, o kolik procent máte zlevňovat, vyzkoušejte osvědčený trik s „vlnami slev“. Je ale třeba začít co nejdříve a slevy postupně zvyšovat. Výhodou je, že když se vaše produkty prodají už při jedné z prvních vln snižování cen, nemusíte přijít o tak velkou část tržeb. Můžete tak začít na dvaceti procentech a v případě, že zboží bude zabírat místo ve vašem skladě už moc dlouho, skončit třeba až na sedmdesáti procentech. Někdy je zapotřebí se s tržbami trochu uskromnit a vsadit až na výdělky z nadcházející podzimní sezóny. “V případě textilu nastavujeme vzhledem k blížící se podzimní kolekci slevy radikálněji, abychom uvolnili prostor pro novou sezónu,” říká Pavla Hobíková, vedoucí externí komunikace obchodního řetězce Globus.
Tento postup je ideální pro výrobky, pokud však podnikáte v oblasti služeb, postačí vám klasické jednorázové slevy.
Kdo si hraje, nezlobí a nákupy ho více baví
Měli byste nákupy trošku okořenit a udělat je pro lidi zábavnějšími. Zkuste vymyslet soutěž, jako to dělá Zoot.cz, který jednou týdně rozdává celý nákup zdarma. Slevové portály Vám zase k prvnímu nákupu a registraci nabídnou slevu v hodnotě sto nebo i sto padesát korun.
Tímto malým vstřícným krokem si elegantně získáte zákazníkovu přízeň i jeho emailovou adresu, kde mu můžete zasílat newslettery a informace o vašich akcích… po celý rok!
Chyťte nové zákazníky do sociálních sítí
Už od června na vás odevšad křičí lákavé billboardy i reklamy v televizi či v rádiu s jediným neodolatelným sdělením – „pojď nakupovat, levnější už to nebude!“ Reklama je důležitým prostředkem získávání zákazníků, v letní sezóně ale buďte opatrní, aby výdaje na ni nebyly vyšší než zisk, který vám mají přinést. Zkuste využít reklamu přes sociální sítě, založit vašemu podniku profil a upozorňovat na různé akce.
Na Facebooku i Twitteru vás lidé uvidí nejen o prázdninách a hlavně pro vás tato varianta nebude finančně náročná.
Najděte nové talenty do svého týmu
Vaši zaměstnanci se o prázdninách se svými blízkými každým rokem vydávají na dovolené a ve vaší firmě je tak spousta prostoru i času pro zaučení nových lidí. Hlavně studenti přes léto hledají brigády, vy se tak pro ně můžete stát šancí na získání nových zkušeností a oni se tak pro vás mohou stát novou pracovní silou se spoustou nápadů a energie.
Nebojte se tedy o prázdninách nabídnout pár míst novým lidem, mohou být pro vás velkým přínosem.
V létě neplýtvejte novými nápady, schovejte si je na podzim
Zákazníci mají o prázdninách myšlenky hlavně na dovolenou, koupání a výlety s rodinou či s přáteli. Až prázdniny skončí, jejich pozornost se opět obrátí k nakupování a vy už můžete mít připravených pár es v rukávu pro podzimní sezónu. „V létě se snažíme spíše odlehčit od kampaní a speciálních nabídek. Nikdy nepředstavujeme novinky. Už třetím rokem na léto pro naše zákazníky připravujeme zábavnou soutěž o zajímavé ceny“, potvrzuje Martina Vaculíková z kurýrní služby Messenger. Využijte letní měsíce pro vymýšlení různých zlepšení, nových postupů a novinek, po kterých by vaši zákazníci mohli toužit.
Udělejte si průzkum trhu, pozorujte reakce kupujících, zjistěte, co by rádi kupovali a zatím to u vás nenachází. Pouvažujte o diverzifikaci vaší produkce – možná je na čase začít snižovat riziko a rozšířit výrobu nebo portfolio vašich služeb.
Na závěr vám shrnujeme naše rady a tipy na zvládnutí letní sezóny v podnikání do malého taháčku:
1. Nebojte se slev, snižujte ceny ve vlnách
2. Nechejte si zákazníky hrát
3. Využijte sociální sítě
4. Nabídněte místa brigádníkům
5. S novými nápady vyčkejte až na podzim
V příštím díle na téma „Nebojte se letní „okurkové sezóny“ v podnikání, obraťte ji ve svůj prospěch“ vám poradíme, na jaké další aktivity v rámci vašeho podnikání je dobré se soustředit v letních měsících.